17 december 2013

Kwartet 34: Creatief Kwartet


Creatief kwartet met Debby, Lieve J., Lieve D.B. en Indra


Zondag 7 december

Het was meteen duidelijk bij ontvangst, Debby, de gastvrouw van dienst, is een creatieve duizendpoot. Ze is vooral bedreven in het recycleren of liever transformeren van oude t-shirts in een badmat. Ook versleten jeans tovert ze om in een plaid of lappendeken. Deze namiddag breit ze restjes wol op om er een kussen van te maken. Ik ben vooral gefascineerd hoe ze een bol garen uit één stuk verkrijgt door een t-shirt handig te verknippen. Debby demonstreert haar kunnen en vertelt honderduit.
Lieve D.B. is bezig aan het breien van ragfijne kousen. Je ziet het verschil haast niet met aangekochte. Echt professioneel. Daarnaast haakt ze engeltjes en sneeuwvlokjes voor aan de kerstboom (€4 ofte 12 stropkes, een beetje reclame kan geen kwaad ;-). 

Hiermee staat ze jaarlijks op een kerstmarkt. Verder komen we te weten dat ze in de loop der jaren tweedehandskledij heeft leren appreciëren, sinds ze vrijwilligerswerk doet in een opslagplaats voor afgedankte spullen die een 2de leven verdienen.



Aan de creatieve tafel zit ook Lieve J. die het liefst 3-dimensionele stukjes weeft maar zich vandaag toelegt op het breien van ‘mitainekes’, nl. handschoenen zonder vingers. De kleurencombinatie bruin-oker is heel erg geslaagd, en er zit reliëf in, alleen zijn beide wanten niet gelijk maar niemand die dat ziet. Kortom, het is een pièce unique. En warm zullen ze in ieder geval zijn! Lieve heeft ook het ABC voor haakwerk van Phildar bij. Komt goed uit, want Indra wou net haar onkunde wat haken betreft wat bijschaven.



Ik, Indra, geef mijn ogen de kost en doe tal van ideeën op voor als ik ‘eens veel tijd heb’. Al heb ik geen groots project, ik heb wel een ouderwetse breitas bij. Met een oude haaknaald en wat breiwol probeer ik verschillende steken uit: de halve vaste, losse en vaste steek, het half stokje, stokje en dubbel stokje. Na 2 uren heb ik een minuscuul schaamlapje bijeen gehaakt en ga ik tevreden naar huis met wat ik bereikt heb. 

Opzet geslaagd!

Geen opmerkingen: