02 december 2013

Kwartet 13: Bewegen op muziek


Ik kreeg een oproep tot kwartet in ’t vizier : ‘bewegen op muziek voor 45-plussers en beginners’, dat vond ik eerlijk gezegd niet zo aantrekkelijk klinken, ‘bewegen op muziek’ klinkt een beetje als ‘omdat we eigenlijk niet kunnen dansen’ en dan nog voor 45 ‘plussers’, hoewel ik daar al even boven zit, hou ik toch niet van watdanook ‘plus’, dat klinkt zo oud hé... 

Maar : het gebeuren bleek hier om mijn hoek plaats te vinden in het buurtcentrum van Ledeberg en het zou amper een halve euro kosten. Waarom niet dus…Toen ik in het buurtcentrum arriveerde, gewoontegetrouw een beetje te laat, waren de 45 plussers al deftig aan het rondhotsen. Nou, die bende bleek reuze mee te vallen : een bontgekleurd gezelschap niet-meer-zo-jonge dames : ik zag oa een Afrikaanse oma, een Latino mama en een Noordafrikaanse lesgeefster, maar de meest enthousiaste sportievelingen waren natuurlijk de letsdames : Marleen, Karin en Frieda. 


Ik smeet mij maar direct in het gewoel om na vijf minuten vast te stellen dat ik véél te dik gekleed was, want ‘bewegen’ bleek toch een understatement, er werd gedanst en gesprongen zonder verpozen en zoals ik nog niet veel min 45ers heb zien doen. De lesgeefster liet ons alle hoeken van de kamer zien, opgezweept door de meest uiteenlopende dansritmes. Ik zag af en toe een dame naar adem happen en even stiekem pauzeren (ik zeg geen namen ;-) ). Ik liet mij niet kennen, maar die milt begon toch lelijk op te spelen… Tussendoor kregen we ook nog een demonstratie Afro en Latino danspasjes.

Na 50 minuten schudden, draaien en zwieren met al onze onderdelen, was het tijd voor een stretching als afsluiter.Blijkt dat die ‘beweeglessen’ niet alleen in Ledeberg, maar wekelijks in alle Gentse wijken doorgaan en dat voor een halve ! euro maar. Doen dus ! (En voor de jongere letsers : de minimum leeftijd is 19).Na al die inspanningen en omdat we zoveel calorieën hadden verbrand, vonden wij dat we wel een kleine beloning hadden verdiend : bij een theetje en een homemade broodpudding werd nog wat nagepraat en werden de laatste letsroddels… geroddeld



Tot lets en tot op één van de Gentse beweeglessen,Conny


Deelnemers : Conny Van landschoot, Frieda Dossche, Karine Danneel en Marleen Eechaut


Geen opmerkingen: