17 mei 2013

Kwartet 5: Das Letserarische Quartett



Das Literarische Quartett’ - met Marcel Reich-Ranicki - was ooit een bekend en veelbekeken boekenprogramma op de Duitse televisie. Op initiatief van kersverse Lets-ster Miet Fournier vormden we op donderdagavond 9 mei ook eventjes een boekenkwartet. Opdracht: breng een boek mee waarover je wilt vertellen, en dan zien we wel.
Om 20u was het dus verzamelen geblazen bij Miet in de Brugse Poort. Kaat Ramboer was er, Anaïs Van Goethem, ikzelf (Annelies) en gastvrouw Miet natuurlijk. Dat we bij een bibliofiel te gast waren, werd algauw duidelijk: op alle tafels in huis lag wel een stapeltje boeken. Nadat Miet drankjes had aangehaald – Anaïs kreeg een kop water met daarin een levende jasmijnplant uit Hong Kong, ik gokte op een biertje uit Ename- en we de meegebrachte taart en pannenkoeken hadden aangesneden, stelde Miet een kennismakingsrondje voor. Zo gezegd, zo gedaan, en algauw ging het gesprek over alles behalve… over literatuur. Over naar die boeken dan toch maar. Anaïs had een biografie meegebracht, eigenlijk een boek gesprekken met de Zweedse auteur Henning Mankell (bekend van misdaadverhalen, bio geschreven door Kirsten Jacobsen). ‘Normaal lees ik geen biografieën’, bekent ze, ‘maar dit boek vond ik in de bibliotheek en het trof me enorm’. In het boek had ze een verzameling briefjes tussen de bladzijden gestopt, bij de fragmenten die ze wilde voorlezen. Ze citeert enkele passages die haar zijn bijgebleven: Mankell over zijn werk en passie, over de wereld, de maatschappij, over mannen en vrouwen. Boeiend. Anaïs haalt ook haar ‘leesboekje’ tevoorschijn, een cahier waarin ze bijhoudt welke boeken ze las en welke ze nog wil lezen. Heel echt, dus. Kaat heeft twee boeken op zak: ‘Malena’ van Almudena Grandes (een passioneel vrouwenverhaal dat zich afspeelt in Spanje en dicht aanleunt bij de surrealistische stijl van Isabel Allende) en een boek van Marianne Frederiksson: Simon. Ze houdt van deze Zweedse auteur, zegt ze, van haar manier van schrijven en de karaktertekeningen.
‘Simon’ verhaalt over een Joodse jongen en diens vriendschap met Isak. Een verhaal over identiteit, volwassen worden en het gevecht met je eigen demonen. Miet pakt graag een roman van Miki Sakamoto uit, ‘De eeuw van de kersenbloesem’. Ze las het boek in de aanloop naar haar recente trip naar Japan en ze is er vol van. ‘De auteur beschrijft niet enkel het leven van vrouwen over verschillendegeneraties heen, maar bedt dit heel goed in de Japanse geschiedenis in.’ Het boek is historisch accuraat en verklaart een aantal ankerpunten uit de Japanse geschiedenis en cultuur. Miet vertelt in een moeite over haar reis naar Japan en wat de kersenbloesem daar betekent: alles maar dan ook alles kleurt er een week roze, zoals in Nederland het leven soms door een oranje bril wordt bekeken. Zelf had ik een kinderboek in mijn rugzak gestopt. Of is het toch een volwassenen boek? Het doet er niet toe, want de boeken van Bart Moeyaert laten zich niet makkelijk in een hokje stoppen. ‘De
Melkweg’ heb ik net beroepshalve herlezen en zelf bij een derde lezing haal ik er nog andere dingen uit. In dit boek, over een gezin dat eventjes uit elkaar lijkt te vallen, gebeurt schijnbaar niet veel – alles verloopt traag als de hitte van de zomer traag en log kan zijn – maar tegelijk gebeurt er zoveel tussen de personages en in de taal! Bij sommige boeken kan je, zoals bij soaps, makkelijk een handvol pagina’s overslaan en toch niks missen. Wanneer je dat bij een boek van Bart Moeyaert doet, weet je dat je heel veel hebt gemist. Het is een boek dat een trage lezing vergt, en sommige mensen zullen hierop afknappen. Ik geniet ervan, telkens weer. Van de loepzuivere taal, de mooie beelden, en alles wat er tussen de regels staat.” We besluiten de avond met nog wat nakaarten over het leven en de mensen, tussendoor bewonderen we Miets prachtige verzameling peper- en zoutvaatjes. Rond 23u trekken we de deur achter ons dicht. In onze portefeuille zitten titels van boeken waarvoor we later graag leestijd uittrekken.
Info boeken:
-Kirsten Jacobsen, Henning Mankell, De Geus
-Marianne Frederiksson, Simon, De Geus
-Miki Sakamoto, De eeuw van de kersenbloesem, Meulenhoff
-Bart Moeyaert, De Melkweg, Querido
(Annelies De Waele – www.schrijfkat.be)