01 mei 2013

Gastblog van Peter - Woensdag


Wat valt er te verletsen?

Als actieve letsers lezen jullie waarschijnlijk ook de meeste berichten die verschijnen, ook al is dat maar vluchtig. En ongetwijfeld hebben jullie net als ik bedenkingen bij de vaak verrassende vragen en aanbiedingen.

In mijn eerste weken als letser viel het me op hoeveel massages er werden aangeboden. Soms gewoon ontspannende, maar ook allerlei behandelingen met een esotherische inslag die mijn begrip overstegen. Voor alle veiligheid stuurde ik maar in een wijde boog eromheen. Heel even vermeende ik een sensuele dubbele bodem te ontwaren achter de diverse types massage, met allerlei codes die aangaven hoe ‘happy’ het einde van de behandeling ging zijn. Maar ik denk dat ik me daarin vergiste. Zelf ben ik niet het type dat staat te springen om zich onder handen te laten nemen. Dus vroeg ik me af of hoeveel keer er een positieve reactie kwam op zo een massage-aanbod. Niet veel, was mijn vermoeden. Maar wat blijkt nu? Er verschijnen zelfs berichten van mensen die dringend vragen om een massage. Dus toch goed dat dat op LETS ook zoiets kan uitgewisseld worden!

Andere zaken die volgens mij weinig in trek zijn, lijken me de spaarlootjes van supermarkten. Biedt men mij dat aan wanneer ik de kassa passeer, dan probeer ik ze te weigeren. Als de kassierster uit het volhardende hout is gesneden, laat ik de spaarzegels met de glimlach in mijn hand rollen, om ze bij het buitenkomen op de parking in de eerste de beste vuilnisbak te mikken. Kortom, wat ik hier wil zeggen is: liefst van al ben ik daar zo snèèèèl mogelijk vanaf. Het idee dat ik iemand stropkes zou geven om bij hen thuis meer van die zegels te komen halen, lijkt mij daarom onvoorstelbaar. Pas op, ik versta het wanneer je een kaart zou hebben die bijna vol is, en je hebt nog enkele zegels nodig en iemand kan jou die leveren, dat het ergens nuttig is. Maar het blijft toch een twijfelgeval. Ik denk trouwens dat voor alle puntenpassen en getrouwheidskaarten en dergelijke maar één regel geldt: mochten de klanten daar werkelijk profijt uit kunnen halen, dan zou dat betekenen dat de supermarkt tijd, moeite en materiële middelen investeert om ervoor te zorgen dat ze minder winst maken! Zoiets zie ik in het huidige marketingklimaat niet gebeuren, dus het kan niet anders dat de supermarktketens er meer aan verdienen dan hun klanten. Niet doen dus.

Naast aanbiedingen die in mijn ogen weinig kans maken op een afnemer, zie ik ook gedrufde vragen verschijnen. Wie niet waagt, niet wint, zo beginnen die meestal – en ik duim voor de mensen dat ze effectief vinden wat ze zoeken. Maar ik acht de kans soms klein.  Zo herinner ik me de vraag van een moeder die een gsm zocht voor haar dochter, omdat die de hare kwijt was. Eerst dacht ik: dat kan nog lukken, hoeveel mensen hebben niet een oud model ergens achteraan in een schuif liggen? Maar toen stond erbij: “Het moet wel een smartphone zijn, volledig in orde en liefst geen te antieke.” Ongetwijfeld stond dochterlief mee te kijken bij het plaatsen van het zoekertje en was dat tweede stuk haar inbreng. Ik zou zeggen, good luck, lady, maar de kans dat iemand zegt, goh, die nieuwe smartphone van mij… hoe nodig heb ik die eigenlijk zelf? Weet je wat, ik zeg tegen die mensen dat ze er voor 100 letskes om mogen komen.

Al weet je natuurlijk nooit, het zou mooi zijn als dat uiteindelijk toch zo gegaan is!

Nog een speciale was een praatgroep Engels. Als leerkracht Engels las ik het zoekertje met extra aandacht. De jongeman in kwestie stelde terecht dat het nuttig is om mondelinge taalvaardigheid te onderhouden, en het idee was om wekelijks een uurtje samen te komen en te converseren in het Engels. Vervolgens stond er: “Prijs 10 stropkes per persoon per uur”. Hola? Stel dat we met vier zijn, waarom zouden de andere drie moeten betalen voor een activiteit waar we allemaal evenveel voordeel aan hebben? Maar wie weet, misschien werkt het allemaal echt. Ik ga straks de proef op de som nemen en de gasten die in mijn stamcafé naast me aan de toog zitten twee euro per uur vragen voor de gezelligheid (ze zitten niet bij LETS dus ik moet met cash werken). Zien hoelang dat gaat lukken!

Ook recent zocht iemand een loopbuddy, maar daar stond geen prijs bij. In dat geval zou ik niet goed weten wie nu wie moet betalen? Misschien de vrager een symbolisch stropke aan wie erop ingaat, daar zou ik alvast nog goed mee kunnen leven.

Een ander raar zoekertje was van een jongeman die drie kippen en een haan probeert weg te geven, voor een symbolisch stropke. Het is nogal wiedes dat die jongen met een probleem zit, waarschijnlijk kraait die haan zijn hele buurt wakker en wil hij er zo rap mogelijk vanaf. En als jij die haan overneemt, dan heb je in het beste geval binnen de week verbaal ruzie met jouw buren, in het slechtste geval staat de politie aan je deur! Ik hoop dat de jongeman ervanaf geraakt bij iemand die landelijk woont, maar zelf zou ik het aanbod niet gauw aannemen.

Op het gebied van sociaal contact vind je uiteenlopende vragen. Een onbekende vergezellen naar een concert en daarna iets gaan drinken, dat leek me ook een speciale. In feite een soort blind date via LETS. Ik meen me te herinneren dat die persoon in kweste weliswaar enkele stropkes aanbood voor het gezelschap, maar je moest bereid zijn om de kaart voor het optreden, een euro of vijftien, zelf te betalen. Moet kunnen, maar het werkt drempelverhogend, vrees ik. Veel geld is het niet, maar weet je… voor mij maakt het net het verschil tussen uit nieuwsgierigheid op dat aanbod in te gaan, of net niet.

Tot slot denk ik nog aan de recente vraag naar een homeopathische dierenarts en naar een antroposofische tandarts. Van dat laatste kan ik mij niet eens voorstellen wat het is!  Ik weet niet of het bestaat, maar mocht dat het geval zijn, dan zou ik zijn behandeling uitsluitend aanvaarden (ik sta er echt op!) als hij ermee akkoord is dat ik hem betaal met zegeltjes van de supermarkt.

Ondanks occasionele skepsis hopend dat elke vraag een oplossing vindt en dat ieder aanbod iemand ten goede kan komen in de soms wondere letswereld, zie ik u graag donderdag terug. Tot dan!