03 mei 2013

Gastblog van Peter - Vrijdag


Water, soep en muziek, in die volgorde


Hee misschien komt het toch allemaal in orde met die haan. En wel dankzij LETS, het mag gezegd worden. Ik heb intussen al veel reacties gekregen op mijn zoekertje naar een onderkomen voor de beestjes en er zitten enkele heel interessante bij. Ik ga hier nog niet teveel verklappen zolang het allemaal nog niet zeker is, maar u mag rekenen op een staart aan dit verhaal.

Vandaag heb ik niet teveel nuttigs uitgespookt – gisteren blijkbaar te hard 1 mei gevierd. Je kan zo van die dagen hebben, dat je opstaat en voelt: nee, vandaag zit het er niet in. Begraaf alle grootse plannen tot morgen en hou je aan het strikt noodzakelijke. Zo was het dus deze ochtend. Soms helpt sporten in zo een geval en om toch ietwat de lethargie te bekampen, trok ik naar het Rozebroekenzwembad, een leuke, recente aanwinst voor de sportinfrastructuur van de stad Gent. Ik hou wel van de grote open ruimte van die hal, zeker als er af en toe een streep zonlicht binnenvalt. Wat het zwemmen betreft, is het grote voordeel van de Rozenbroek over de andere zwembaden dat ze een 50-meterbad hebben. Niet dat ik als een torpedo door het water klief, meer dan een eenvoudige schoolslag komt er bij mij niet uit, maar ik vind 25 meter altijd zo kort. Het lijkt wel alsof je heel de tijd aan het omkeren bent, maar een keer echt doorzwemmen komt er niet van. Een lengte van 50 daarentegen, dat is net goed.

Weer thuisgekomen maakte ik een Chinees soepke. Heb geen flauw idee hoe je dat precies moet doen, maar ik improviseerde vandaag met vlug-klaaringrediënten. Omdat ik hier op de blog nog recepten heb zien staan, deel ik het met u.

Soep die lijkt alsof ze Chinees is

- Twee zakken voorgesneden wokgroenten uit de Lidl
- 3 à 4 liter water
- Vijf bouillonblokskes
- Veel boter (een ketterij, de Chinese keuken kent dat niet eens)
- Pikante pepertjes
- gember
- Sesamolie (dat is het geheim: gooi bij om het even wat, en het smaakt Oosters)
- Sojasaus
- 6 geperste knoflooktenen

Ik had er geen in huis, maar als je bij het bovenstaande nog wat Chinese paddestoelen gooit (shiitake) en eventueel eiwit door de soep roert om het op kleine sliertjes te laten stollen, dan begint het er verdomd overtuigend uit te zien.

Tegen acht uur ’s avonds had ik bij me thuis repetitie met mijn gelegenheidsgroepje, dat naast mezelf bestaat uit Jacqueline en Brigitte, twee bewoonsters van de Machariuswijk, en buurtwerkster Nadine. Zij zingen en zorgen voor accordeonmuziek, ik speel vooral piano. Op een hoogst onverdienstelijke wijze, dat heb ik al gezegd, en dus helemaal niet zoals André Brasseur. Maar vandaag begon het samenspel op iets te lijken, zodat ik zelfs begin te vermoeden dat het optreden best amusant gaat worden. We spelen wat up-tempo Franse chansons, een paar Engelstalige klassiekers en hier en daar nog een verrassing. Uiteraard zijn jullie allen uitgenodigd te komen kijken. Het optreden is deze zondagnamiddag al, in de Herberg Macharius, een plek die niet onbekend is binnen de LETS community.

Wie weet tot daar, en in elk geval tot morgen voor nieuwe post.