13 januari 2015

Kwartet 6: Filmkwartet Timbuktu

Naar aanleiding van een bericht van Letser Conny voor een filmkwartet, zag ik dat er een film over Timbuktu speelde in de Sfinkx te Gent.

Als echte Mali-liefhebber wou ik ooit de magische stad Timbuktu bezoeken, maar omwille van de rebellen-problematiek die er de sharia willen invoeren, heb ik die reis nooit kunnen maken.

En daar ging nu net deze film over. Helaas was het kwartet van Conny al volzet. Dus besliste ik om zelf een kwartet te organiseren.

Al snel had ik 3 reacties, en was ook mijn kwartet volzet. Ik verwachtte Pierre Stepman, Wim Velghe en Steven Andries.

We hadden afgesproken op zaterdag 20/12/'14 om  21u15 aan het Sfinkx-café om eerst gezellig wat te drinken en kennis te maken met de andere Letsers. 
Pierre bleek een Afrika-liefhebber, Steven is een fervent reiziger met interesse in andere culturen en helaas kwam Wim Velghe niet opdagen. We konden hem per sms ook niet meer bereiken.

In het café hadden we met ons drieën een aangename en zelfs eerder een te korte babbel. 
We vroegen een andere café-ganger een foto te maken van ons triootje en gingen dan richting filmzaal. Er liep veel volk op de kerstmarkt in 't stad, maar slechts weinig filmliefhebbers. Maar dat kon ons niet deren. We genoten van een prachtige film.
Daarna moesten we zeker even bekomen van de harde realiteit over de situatie in Timbuktu die zo goed werd weergegeven in deze film. 
Het mooie woestijnlandschap, de prachtige muziek, het zachte van de Malinesen tov het harde van de rebellen... Het blijft nog even nazinderen. Na nog een korte babbel over onze indrukken, gingen we huiswaarts. De schrik die de rebellen in Timbuktu rondzaaien, bleek ook mij te pakken te hebben. Ik voelde me als achtervolgd door hen toen ik naar mijn auto ging... Gelukkig was dit laatste slechts fictie. 

Het was alvast een aangenaam filmkwartet, zeker voor herhaling vatbaar!

Dank aan Pierre en Steven voor de gezellige avond.

Tine (alias Maartje)