05 juni 2014

kwartet 4: Victoria Deluxe

Shanna


Aan Dok Noord valt behoorlijk wat te ontdekken. Op nummer 4 gingen we met ons LETS-Kwartet naar een voorstelling van Victoria Deluxe.
Het was een overweldigende voorstelling, de sterke beelden, teksten en muziek zullen nog een tijdje blijven hangen.
Dankzij dit kwartet heb ik mijn eerste stapjes in de LETS-community kunnen zetten en een interessant stukje cultuur in Gent ontdekt, ik kijk al uit naar meer!


Daniëlle

Het was de eerste keer dat ik kennis maakte met Victoria Deluxe. Ik had er al veel goeds over gehoord, en ik ben niet teleurgesteld. Tijdens de voorstelling “@wBenjamin2014, of “Hoe het de wereld is vergaan sinds Walter Benjamin van ons is heengegaan”, kregen we een allegorische bespiegeling op onze hedendaagse maatschappij, met de focus op haar virtuele vlucht. De combinatie van beeldmateriaal, acteren en passende muziek door “Het Collectief” zorgde voor wervelde show; De boodschap kwam over “Wake up, en doe er wat aan!”
Het was leuk dit in gezelschap van drie (nu niet meer onbekende) medeletsers te mogen meemaken!


Annemie

Vanuit de stille maanden thuis wegens burn out waagde ik me aan dit theater-experiment. Tijdens het binnenkomen van het publiek in de zaal was er life klassieke kamermuziek. Ik dacht: dat zit hier goed, het wordt niet al te druk. Dan plots een geluiden-bombardement met muziek van Abba door de klassieke muziek heen, de scene vol met alle spelers en bovendien nog beelden op een groot scherm als achtergrond. Dat was even paniek, maar onmiddellijk daarna werd het allemaal heel aanstekelijk met een fitness-les, taalles, een facebook-discussie, computergames, the voice, awards aan de bedrijfswereld, enz.  Ik was overdonderd door de heel drukke combinatie van woord, beeld en geluid, maar ook zeer gecharmeerd door de aanstekelijke energie die de groep uitstraalde. Af en toe was er iets meer rust, met muziek gebracht door de uitstekende muzikanten van het Collectief gecombineerd met beelden. Ook werden her en der citaten van de filosoof Walter Benjamin ingebracht. Een vreemde potpourri, die toch wel een zeer geslaagde weerspiegeling is van onze drukke chaotische maatschappij. Als je bedenkt dat het allemaal niet professionele acteurs zijn, afkomstig uit totaal verschillende sociale klassen, dan is het ontroerend mooi om te zien hoe elke deelnemer hier het beste van zich zelf geeft en tegelijk helemaal opgaat in de groep. Het moet fantastisch geweest zijn om dit te kunnen meemaken !




Geen opmerkingen: