09 juli 2014

kwartet 44 en 45: Practische Permacultuur

Voor mij was het en heel mooie, inspirerende namiddag waarin ik veel ideeen heb opgedaan van Diego van Anupana en van medeletsers.
Ik heb ervan genoten om samen met Lesters in deze fantastische tuin te zijn en er inspiratie op te doen om onze eigen tuin te laten groeien.
Bedankt Marleen voor het initiatief! (Aisja)

Bij aankomst werden we al meteen vergast op het resultaat van de permacultuur uit het voedselbosje van Diego: we kregen een lekkere fruittaart en een kopje thee met ingredienten van eigen kweek!
Voor mijn part had de rondleiding nog langer mogen duren.
Volgende keer misschien een workshop? (Vincianne)

Er zijn evenveel permacultuurtuinen als permacultuurtuiniers, las ik onlangs.
De mooie wilde natuurtuin van Diego is er een van iemand die vooral houdt van bessen(wijn), fruit(taart), kruiden(thee) en mooi en nuttig'onkruid', dat mag groeien en bloeien waar het zich thuis voelt, tal van beestjes en vlinders aantrekt en ook nog eens de bijen voedt. (Sabine Depauw)

Zo'n permacultuurtuin is echt wel een totaalbeleving. Heel veel aspecten van ons menszijn/natuurzijn krijgen er een respectvolle plaats naast elkaar. We nemen voor onszelf wat nodig is, maar gunnen de andere planeet bewoners ook iets. Diego toonde ons dit op een enthousiaste en hartelijke manier. (Nancy)

Diego heeft mij alvast kunnen inspireren. De voorstelling en rondleiding van wat permacultuur is werd mooi opgebouwd. Binnen in het huis werden we goed ontvangen met een hapje en een drankje van eigen tuinproducten. Daarna kregen we kennis over de ethische uitgangspunten en de ontwerpprincipes zoals het systeemdenken achter de permacultuur. Het voedselbos buiten was fantastisch en de gepassionneerde spreker alvast voedsel voor de ziel.(Sabine Dangelo)

Het was mijn eerste keer een levensechte permacultuurtuin te zien en op z'n minst gezegd een boeiende ervaring. Je zag aan de tuin zelf dat het principe werkte, de vele vruchten en het bruisende leven in de tuin wad er een bewijs van. 
Dat Diego geen groentje was met groene vingers was duidelijk, zijn plantenkennis was verbluffend en geen enkele vraag bleef onbeantwoord, ook al waren onze vragen niet altijd evident. Super vond ik ook de creativiteit die er in de tuin terug te vinden was. Ik heb veel bijgeleerd! (Geert)

Ik wist dat ik met een rondleiding door Diego geen risico nam. Ik had hem wel eerder een spreekbeurt zien geven over zijn India-reis.  Diego en ik kennen elkaar reeds geruime tijd via onze gezamelijke interesse voor ayurveda.
Toch blijft het mij steeds weer verbazen hoe deze jonge man op miraculeuze wijze zelf vorm weet te geven aan zijn wholistisch wereldbeeld en er als geen ander in slaagt van zijn passies zijn beroep en uiteindelijk zijn leven te maken. 
Om die reden heb ik dan ook veel bewondering voor hem.(Marleen)

Geen opmerkingen: