18 april 2013

Gastblog van Lyra - Woensdag


Gisteren een schitterende werkdag gehad bij Stad Gent, waar ik 4 veggie workshops moest geven. Het was in het kader van hun eerste “departementsdag”, een soort team-building dag waar de afdelingen groen, milieu en gezondheid met elkaar in contact kwamen. Voor de gelegenheid hebben ze verschillende workshops georganiseerd voor een 300-tal medewerkers, waaronder 4 vegetarische kookdemo’s. Waar er oorspronkelijk plaats was voor maximum 20 deelnemers per beurt, hebben ze toch 30 inschrijvingen binnen laten komen voor elke sessie. Ik blijf benieuwd hoeveel deelnemers zouden ingeschreven zijn geweest indien er onbeperkte plaatsen beschikbaar waren. 

13 jaar geleden toen ik voor het eerst mijn voeten op Belgische bodem zette, had ik nog de droom dat ooit iedereen tenminste de kans zou moeten krijgen om hun geërfde eetgewoonten in vraag te kunnen stellen. Ik geloofde dat indien juiste en eerlijke informatie over de verschillende aspecten van onze voeding - gezondheid, milieu impact en ethische implicaties - ter beschikking was voor iedereen, dat veel mensen gemakkelijker bewuste keuzes zouden durven maken die hun kijk op leven voor altijd zouden kunnen veranderen. Wat toen voor mij een utopische droom was, werd snel de realiteit. Tegenwoordig vind iedereen veel onafhankelijke en betrouwbare informatie over de “achtergrond” van hun voedsel.  Op deze manier wie weloverwogen keuzes wil maken vandaag hoeft niet meer slachtoffer te zijn van media propaganda. 

Tot 20 jaar geleden was het verhaal heel anders. Toen was er nog veel verwarring over wat men wel of niet moest eten om gezond en sterk te zijn. Op deze manier zijn de meeste kinderen van onze wereld - ik inbegrepen - opgevoed: je moet vlees eten, punt. Op school hebben we bijna allemaal geleerd dat dierlijke producten een belangrijk deel uitmaakte van een gezond dieet. Het ging verder zelfs: melk van een andere diersoort zouden we ook moeten drinken om aan genoeg calcium te geraken. Stel je voor de absurditeit hiervan: er is geen enkel volwassen dier in het natuur die nog melk consumeert, zeker niet het melk van een andere dier.

Overvloed aan informatie, voor alle smaken, hebben we vandaag eenvoudig bereikbaar. Aan de andere kant, werd er ook al door meerdere bronnen bewezen dat wij mensen een grote tendens hebben om informatie uit de hoop te pikken dat onze eigen gewoonten en voorkeuren bevestigd. Maar dat is weer een andere verhaal. Tenminste hoeven we niet meer deel te nemen aan één of ander geheim groepje om bepaalde facetten van de waarheid te mogen ontdekken. Dit is voor mij al een groot teken van de mooie tijd die we nu beleven.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Interessant...

job0 zei

Interessant is dit!

job0 zei

Interessant is dit!