19 februari 2013

Gastblog van Johan - Dinsdag


Dinsdag

Nu pas kan ik deze blog publiceren, gisteravond werd het te laat om dit nog te doen. Ik was namelijk
naar een vergadering van een recent opgerichte werkgroep, die we door het leven laten gaan met
de naam “LETS en mensen met ondersteuningsnood”, het werd 23.30 uur eer ik terug thuis was.
Fietsend, want ik fiets graag! Ik ben geen vrijetijdsfietser, die de kilometers afmaalt en een parcours
fietst doorheen b.v. de Vlaamse Ardennen, heuvel op, heuvel af. Ik woon in Landegem en als ik in
Gent moet zijn, dan fiets ik! Naar bijeenkomsten, vergaderingen, naar een film met een vriend, zowel
naar ’t centrum van ’t stad, als naar Sint-Amandsberg of Ledeberg of ergens anders. Veel verder dan
de agglomeratie van Gent moet het niet zijn, zo dapper ben ik nu ook weer niet. Maar ‘k vind het
wel heel erg prettig, zeker met dit mooie weer, koud, overdag zonnig, droog. Hoewel regen mij niet
stoort, wind, da’s vervelender. Zoals iemand ooit eens zei: “ Er bestaat niet zoiets als slecht weer, er
bestaat alleen maar onaangepaste kledij!” Maar wat moet je aantrekken bij windkracht 17…?

Maar om terug te komen op die werkgroep, die nog maar twee vergaderingen jong is. LETS-Gent
bestaat in juni 18 jaar en gedurende al die tijd is er altijd vraag geweest of LETS-Gent zich niet ook
moet richten op mensen met ondersteuningsnood, mensen met een fysische handicap, mensen
die niet zo vlot zijn in het leggen van contacten, mensen die het moeilijk hebben met computers
en internet, mensen in kansarmoede, voor wie de toegang tot en het LETS'en niet vanzelfsprekend
is. Aanleiding tot het oprichten van die werkgroep was een gesprek met P.L.A.N. vzw. “Plan vzw
is een expertise- en ondersteuningscentrum op het vlak van inclusief leven, community building
en kwaliteit van leven. We werken aan een gevarieerde samenleving door mensen met elkaar te
verbinden (netwerkontwikkeling).” (http://www.planvzw.be/). Bedoeling was dat deze organisatie
vrijwilligers uit onze groep een opleiding zou geven om mensen met ondersteuningsnood op te
vangen en te begeleiden. Doordat ze geen subsidies hebben gekregen voor dit project, viel deze
mogelijkheid weg, maar het heeft ons wel aan het denken gezet en het oprichten van een werkgroep
was een concreet gevolg. Op de algemene vergadering van 17 maart wordt hier aandacht aan
besteed, maar de informatie wordt, eens de plannen vaste vorm aannemen, met de ganse groep
gedeeld.

Ik luister momenteel naar “Weg van Wagner”, een eerste uitzending van een reeks van tien,
die ik zondagavond miste, maar die je uitgesteld kan beluisteren. Er was eerst die hele goede
reeks uitzendingen, de Bachcode, over de zes cellosonates van Bach en er loopt nog altijd “Les
Compagnons de la Chanson” over… ja over wat anders dan het Franse chanson, iets waar al gans
mijn leven dol op ben. En bovendien gepresenteerd door Kurt Van Eeghem, voor zijn stem en zijn
prachtige taal alleen al zou je luisteren. Maar ook daarover meer in de volgende blog.