Daarna de LETS-mails
checken: er zijn altijd wel een paar mails met vragen of aanbiedingen voor de
mailinglist die moeten gemodereerd worden. De meeste kunnen, na ze gelezen te
hebben, met een klik op een knop naar de groep kunnen gestuurd worden. Er zijn
weinig mails waarbij ik de verzender moet vragen de tekst aan te passen. Het
gaat vaak om zaken die men over het hoofd ziet of minder goed geformuleerde
tekstjes. B.v. vergeten V(raag) of A(anbod) voor het onderwerp te zetten of
niet helemaal duidelijk formuleren hoeveel stropkes men vraagt of niet helemaal
duidelijk het verschil tussen euro’s en stropkes maken. Ik mag niet vergeten
collega-ombuds Hilde Bradt in CC: te zetten! Ook hier is hoop: we beginnen deze
week met een beurtrol tussen de leden van de raad van bestuur, die om beurt het
modereren op zich nemen.
Er zijn ook de
dagelijkse mails met inschrijvingen voor LETS-cafés, die zet ik in een
Excel-tabel en de mensen in kwestie krijgen een mail met de plaats en het uur
waar het doorgaat. ’t Was een goed idee van Lucie Evers om op de website niet
meteen plaats en uur te zetten, op die manier verzamelen we e-mailadressen en
kunnen we diegenen die niet opdoken nog eens herinneren aan een volgend
LETS-café. Die LETS-cafés lopen als een trein, vorige zaterdagnamiddag waren er
meer dan 50 geïnteresseerden – in een te kleine ruimte. De belangstelling voor
het LETS'en blijft aanhouden, dit merk je ook aan het toenemend aantal leden.
En dan uiteraard nog
andere mails, leden die informatie vragen over dit en dat, afspraken met andere
bestuursleden over dit en dat, enfin, over dat dit en dat de volgende dagen
meer…
Er was vandaag in de
Vooruit een kennismakingsvergadering met het verschijnsel Repair-café. Dit uit
Nederland overgewaaid initiatief wordt hier gelanceerd door Netwerk Bewust
Verbruiken. Even citeren: “Repair Cafés zijn gratis toegankelijke
bijeenkomsten, waarop buurtgenoten elkaar op vrijwillige basis helpen bij het
herstellen van allerhande voorwerpen (zoals kleding, elektrische apparaten,
meubels, fietsen, speelgoed, gebruiksvoorwerpen etc.). Doordat de reparateurs
vrijwilligers zijn, blijven de kosten voor de reparatie laag. Wel kunnen
bezoekers een vrijwillige bijdrage geven. In het Repair Café leren bezoekers
dat reparatie een goed alternatief voor weggooien is, en dat dit alternatief
ook voor hen bereikbaar is. Het Repair Café helpt zo de afvalberg te
verkleinen. Daarnaast draagt het bij aan een mentaliteitsverandering, die nodig
is om mensen warm te maken voor een duurzame samenleving. Tot slot is het
Repair Café ook een sociaal evenement: buurtgenoten ontmoeten elkaar op een
nieuwe, verrassende manier. Dat leidt tot nieuwe contacten in de buurt en
bevordert de sociale cohesie.” Er waren al succesvolle Cafés in Brussel, Leuven
en Sint-Niklaas. De overeenkomsten met het LETS’en zijn er: ook bij ons is de vraag naar reparaties groot
en het kader dat ze schetsen is heel gelijkend met dat waarbinnen LETS draait..
Er was veel volk op de vergadering, ook de Nederlandse initiatiefnemers waren
er, volgens hen slaat het concept van Reparatie Café enorm aan in veel landen. Nu,
binnen LETS-Gent zo een Café organiseren lijkt me een haalbare kaart, maar om
zoiets te doen voor of met andere groepen, iets wat ik aanhaalde op de
vergadering, is niet zo vanzelfsprekend. Maar dit is nog maar een eerste stap,
er komen nog vergaderingen en we bespreken dit zeker ook intern. Dit verhaal
vervolgt.
Tot morgen.